torsdag 15. mars 2012

Strikking

DEL 1.

Nå har vi drevet med strikking og hekling på skolen. Vi har nå i første omgang laget prøvelapper for å lære og utforske ulike teknikker, så kan vi senere lage et produkt (Lue, veske, teppe osv.) ved å bruke disse teknikkene vi har lært. Nå skal jeg vise de prøvelappene jeg har laget og forklare hva jeg har gjort.


Du trenger:

Garn (bomull, ull)
Strikkepinner
Saks


Rettstrikking:

Her brukte jeg ullgarn og strikkepinner på 4 ½. Du henter masken med høyre strikkepinne, henter så tråden du holder med pekefingeren og følger på en måte bevegelsen "rett mot deg" gjennom masken igjen, før du hekter den av. Slik gjør du frem og tilbake, og du vil da få riller på begge sider.















Glattstrikking:

Her blir den ene siden vrang mens den andre blir glatt. Jeg brukte samme ullgarnet og strikkepinner. Glattstrikking er å stikke vrang frem og tilbake. Da starter man på akkurat samme måte som med rettstrikking: Henter tråden, går gjennom masken, henter tråden på nytt, og gjennom masken forfra og videre under tråden du holder med pekefingeren. Det er viktig å huske på å gå under tråden før du huker av masken, ellers ender du opp med å doble maskene du startet med. Det blir et veldig søtt mønster av dette.













Vrangbord:

Her brukte jeg et litt tykkere ullgarn, med en annen farge for å få litt forskjellige farger på prøvelappene. Da strikker man to rette masker og så to vrange, og jeg startet alltid med rett da jeg byttet strikkepinne. Da får en veldig fin rytme og gjentagelse av border. Det syns jeg er spesielt fint på gensere og luer.

Perlestrikking:

Jeg brukte samme garn og strikkepinner som på vrangbord. Da strikker du en rett maske og så en vrang maske. Jeg startet med rett hver gang jeg startet på ny strikkepinne.  

Jeg likte godt perlestrikking og synes prøvelappen ble bra, fordi jeg fikk det ganske tett og fint, og kunne tenke meg og kanskje strikke en lue med denne teknikken.



Rett og vrang:

Jeg lagde en til prøvelapp som egentlig skulle bli vrangbord. Det jeg gjorde var å ta to hele rader med rett og to med vrang i stede for to rette masker og to vrange masker. Da endte jeg opp med et annet resultat hvor jeg fikk en blanding av rettstrikk med riller og glattstrikk, som du kan se her:





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar