torsdag 15. mars 2012

Hekling

DEL 2.

Fastmasker:

Her brukte jeg et ullgarn med en annen farge og heklenål i størrelse 4. På enden lager du to luftmasker hver gang for at det ikke skal begynne å gå skrått innover. Så går man ned i den ene masken, henter tråden og går opp igjen i samme maske, da skal du ha to masker på heklenålen. Da kaster du på pinnen (rundt tråden du holder med pekefingeren en gang) og går gjennom de to maskene, slik at du sitter igjen med en maske på heklenålen. Dette gjør du frem og tilbake, og det dannes et veldig fint mønster.
Rosett nr.1 - rundhekling:
Her brukte jeg et ullgarn og heklenål med størrelse 4. Du starter med å lage en ring av luftmasker. Det gjør du ved å kaste på pinnen og gå gjennom masken på heklenålen. Så skal du lage staver. Dette gjør du ved å ta: kast på pinnen, ned i masken, henter tråden, opp gjennom samme maske, kast på pinnen igjen og gjennom to av maskene på heklenålen din. Så kaster du på pinnen igjen og går gjennom to masker. Du lager tre staver og deretter to luftmasker, og slik er systemet hele veien. Da får du tilslutt en fin rosett.


Rosett nr. 2:

Her brukte jeg bomull og en heklenål i størrelse 3 ½. Du starter med å lage en ring av luftmasker og deretter tre staver og to luftmasker. Dette gjør du fire ganger, slik at du får fire felt med to luftmasker mellom hver. Så skal du følge akkurat det samme systemet hele veien. Du starter med tre staver, hvor du går ned i luftmaskene, og videre to luftmasker.  Resultatet synes jeg ble ganske fint.
Rosett nr. 3:
Du starter med å lage en ring av luftmasker og deretter 17 staver i ringen. Jeg er litt usikker på hvor mange luftmasker jeg lagde da jeg startet på neste runde (der hvor jeg har byttet til lyse rosa tråd.) Det du gjør er å ta en fastmaske som står forklart under "fastmasker" øverst. Så en halvstav, som er nesten det samme som en vanlig stav. Du kaster på pinnen, går ned i masken, henter tråden, går opp gjennom samme maske, kaster på pinnen og går gjennom den første masken på heklenålen. Da skal du ha to masker på heklenålen. Så kaster du på pinnen igjen og går gjennom alle tre maskene. Det neste du gjør er å lage tre vanlige staver, og deretter en halvstav og en fastmaske. Tilslutt lager du en kjedemaske, for å slutte/stoppe "bladet" du nettopp har laget. Det gjør du ved å gå ned i masken, henter tråden, går opp gjennom samme maske og gjennom masken på heklenålen din. Du følger det samme systemet hele veien. Da får du en søt, liten rosett som ser ut som en blomst.

Jeg synes det har vært en artig prosess hvor jeg har lært mye nytt. Jeg er veldig fornøyd med å ha klart mange forskjellige strikke - og hekle teknikker, og spesielt hekling som jeg aldri hadde prøvd før!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar