fredag 30. mars 2012

Hodeplagg prosjekt

I et par uker har vi drevet med et hodeplagg prosjekt på skolen. Dette går under modist yrket. En modist jobber med mote. Hattene skiller seg fra fabrikklagde hatter fordi de er håndlagde og tilpasset hver enkelt kunde.

Det jeg startet med var å skissere ideene mine. Jeg skisserte ulike hatter, noen store, men flest hvor de satt litt på "snei" altså litt over på den ene siden av hodet, fordi det synes jeg ser veldig stilig og elegant ut. Flere av de er naturinspirerte.















Jeg startet med en skulderpute, fordi jeg tenkte at den ville passe bra i størrelsen, og den er ganske myk og lett å jobbe videre med.

















Den ville jeg ha i svart, så jeg klipte to deler i svart stoff. Før jeg sydde de sammen, sydde jeg et innsnitt på begge to for å beholde den runde formen. Slik så den ut da:



















Jeg ville ha noe mønster på den, og da bestemte jeg meg for å bruke noe hvitt for å skape en lys/mørk kontrast. Den så ganske myk ut sånn som den var da, og jeg ville derfor bruke et litt hardere materiale over for å få et litt strengere utrykk. Da valgte jeg en hvit netting i plast, som da var veldig stiv og ville bli vanskelig å sy på.



















Før jeg sydde det helt på prøvde jeg et mykere stoff og la over noe svart for å se hvordan det ble. Da så jeg at det hvite dominerte litt for mye og jeg fikk ikke det strenge utseende som jeg ville. Her kan du se bilde av det:


 
Så jeg sydde på plast nettingen:



 
Det neste jeg gjorde var å flette grønne strå, som jeg limte på rundt selve skulderputa. Dette var først og fremst fordi hatten skulle ha et naturpreg over seg, og for å få en mer markert kant rundt og bedre form, men også for å dekke over kanten rundt som jeg ikke syns ble så fin pga. de skarpe kantene til nettingen. For å gjenta eller trekke det grønne strået inn på overflaten av skulderputa, klipte jeg til to grønne strå som jeg tredde over og under nettingen på hver sin side. Slik ble det:

 


 
Jeg limte så på tre perler på begge stråene for å pynte den opp litt. Jeg likte kombinasjonen av perler og det grønne, med litt fantasi kan en forestille seg at perlene er bær. Jeg tok både lyse og mørke for å skape mørk/lys kontrast og spenning mellom dem også. Jeg pyntet også med to svarte fjær, en foran og en i et stort grønt blad jeg festet på siden for å få mer høyde på hatten. Det kan være vanskelig å få til gi og med at hvis du skal få det til å holde seg oppe og være litt bøyd over, så kan materialet bli for tungt. Dette lot seg fungere siden jeg brukte et blad som er et lett materiale.

Her ser du bilde av den ferdige hatten. Det er tatt under utstillingen vi hadde på skolen i dag. Til venstre i bildet ser du tegning av ferdig produkt.

 

 
Jeg synes hatten ble ganske stilig og at kombinasjonen av farger, materialer og det lave sammen med det store, høye bladet fungerer godt sammen. Hvis jeg skulle gjort noe annerledes ville det blitt å sy stoff over de skarpe, ikke så fine kantene av plast nettingen. Det har vært veldig gøy å jobbe med dette, og spesielt alle kombinasjonene av ulike materialer jeg har prøvd og tilslutt satt sammen!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar